0

RAHSIA !! Kelebihan BISMILLAH dan fadhilatnya




Saat menulis post ni, mata dalam keadaan mamai dan sangat-sangat lah mengantuk, tapi gagahkan diri jua untuk menulis entry ni , ilmu yang kita ada lebih baik kita berkongsi kan ? dari kita simpan sorang-sorang pun  xberguna juga , tak kan nak buat perkasam ilmu tu kan ? huhuhuhuhu... 

baiklah mari kita berbicara tentang fadhilatnya BISMILLAH , Bismillah biasanya dibacakan ketika hendak membuka sesuatu bacaan ayat-ayat suci Al-quran . sesungguhnya di dalam bacaan bismillah itu tersembunyi 1001 rahsia yang kita tidak tahu dan kita sering lupa untuk mengamalkannya, Walhal, bacaan bismillah diucapkan hampir setiap hari , tidak kira didalam solat mahupun didalam aktiviti harian kita. jikalau kita tahu akan besarnya bacaan bismillah, hamba yakin pasti kita akan mengucapnya setiap hari tanpa henti ini kerana kalimah bismillah tidak asing bagi seorang umat islam..


Tahukan anda semua , Dengan bacaan bismillah yang ringkas itu kita dapat melindugi diri kita dari ganguan jin dan syaitan. Rasulullah pernah bersabda bahawasanya , "Penghalang antara mata jin dan aurat bani adam,apabila salah seorang dari mereka melepaskan pakaianya , ialah dengan membaca BISMILLAH. 


“Apabila seorang masuk ke rumahnya dan mengingat Allah (berdzikir) ketika masuknya dan ketika makan, maka setan berkata: “Tidak ada tempat istirahat dan makan malam untuk kalian.” Dan apabila ia masuk dan tidak mengingat Allah ketika masuk, maka setan berkata: “Kalian telah mendapatkan tempat istirahat.” Dan apabila ia tidak mengingat Allah ketika makan, maka ia berkata:”Kalian mendapatkan tempat istirahat dan makan malam”

Selain itu, kelebihan bacaan Bismillah juga ialah dilindungi ALLAH dari ganguan anasir-anasir jahat,dengki,ingin mencederakan kita. 

Ada didalam sebuah hadis telah berbicara, Ketika Khalid bin Walid tertimpa kebimbangan, mereka berkata kepadanya, “Berhati-hatilah dengan racun, jangan sampai orang asing memberikan minum padamu,” maka ia berkata, “berikanlah kepadaku,” dan ia pun mengambil dengan tangannya dan membaca: “Bismillah,” lalu ia meminumnya. Maka sedikitpun tidak memberikan bahaya kepadanya.

sesungguhnya, hadis diatas telah menerangkan kepada kita , bermanfaat nya bacaan bismillah dan banyak kegunaannya didalam kehhidupan harian kita sebagai umat islam.




Bacaan Bismillah juga mempunyai kelebihannya sendiri, sebagai Contoh :


1.Barangsiapa membaca 'Basmallah" 21 kali ketika hendak tidur maka ia aman dari syaitan laknatullah, kecurian, maut mendadak dan bala.

2.Barangsiapa membaca 'Basmallah" ketika hendak bersetubuh (jimak) maka anaknya kelak cerdas dan terbuka hatinya serta menjadi anak yang soleh dan baginya kebajikan sejumlah tarikan nafas anaknya itu.

3.Barangsiapa membaca 'Basmallah" 41 kali pada telinga orang yang pengsan maka ia akan segera siuman (sedar).

4.Barangsiapa membaca 'Basmallah" 313 kali dan selawat atas Nabi Muhammad s.a.w. 100 kali pada hari Ahad disaat matahari terbit dengan menghadap kearah Kiblat maka Allah s.w.t. memberi rezeki tanpa diduga bersamaan fadhal dan kemurahan Allah s.w.t.

5.Barangsiapa membaca 'Basmallah" 786 kali lalu ditiupkan pada air lalu diminumkan kepada orang yang bebal selama tujuh (7) hari disaat matahari terbit maka lenyaplah kebeballannya dan ia akan hafal apa yang didengarnya.

6.Barangsiapa membaca 'Basmallah" 50 kali dihadapan orang yang zalim atau penguasa yang bengis maka ia akan tunduk atau ketakutan.

7.Barangsiapa menulis 'Basmallah" 101 kali diatas kertas lalu diletak disawah padinya maka sawahnya akan subur dan terpelihara dari bencana dan kalau dituliskan pada kain kafan 70 kali maka mayatnya yang berselimutkan kain kafan itu akan aman dari bahaya Munkar dan Nakir juga ia terlindung dari siksa kubur.

8.Dan barangsiapa yang punya hajat kepada Allah s.w.t. maka sebaiknya ia berpuasa dihari Rabu, Khamis dan Jumaat dan dihari Jumaat itu dia mandi sunat dan wuduk lalu berangkat untuk menunaikan solat Jumaat dengan sedekah sekadarnya lalu sebaik sahaja habis solat Jumaat membaca doa:

Tambahan pula, Bacaan BISMILLAH juga mempunyai FADHILATNYA tersendiri seperti :

1. Dapat menundukkan semua golongan Jin
2. Tidak tergelincir ketika berjalan di atas Air
3. Menyembunyikan diri dari penglihatan orang ( Halimun )
4. Pelaris
5. Mengirimkan suara jarak jauh
6. Dapat menawarkan Racun
7. Kebal terhadap segala macam senjata tajam
8. Dapat mengubati penyakit lahir maupun Batin
9. Anti sihir, ilmu hitam, tenung dan sejenisnya


itu lah serba sedikit yang aku dapat ceritakan tentang bacaan BISMILLAH yang mungkin kita lupa akan khasiatnya dan kelebihan , mungkin kita sangkakan bacaan yang mudah dan ringkas itu tidak bermakna sedangkan ia mendatangkan manfaat dan kebaikan pada diri kita sebagai manusia...

0 Comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © 2009 Who am i? All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive | Distributed by Deluxe Templates